هوا فشرده چیست و نحوه عمکرد آن در کمپرسور هوا ( 1402 )

 هوا فشرده

بررسي كلي هوا (Air in general)

هوا، تركيب گازي است، بي رنگ، بي بو و بي مزه. هوا از گازهاي بسياري تشكيل شده است، اما گازهاي تشكيل دهنده آن عمدتاً اكسيژن و نيتروژن هستند. در بيشتر شرايط محاسباتي مي توان هوا را به عنوان يك تركيب گازي كامل در نظر گرفت. تركيب هوا از سطح دريا تا ارتفاع 25 كيلومتري نسبتاً ثابت است.

هوا كم و بيش با ذرات جامدي مثل گرد و غبار، شن، دوده و كريستال هاي نمك آلوده مي شود. ميزان آلودگي در نواحي پر جمعيت، بالاتر و در روستاها و ارتفاعات بالاتر كمتر است.

هوا-فشرده-3

هوا-فشرده-3

هوا يك ماده شيميايي نيست، بلكه ماده اي است كه بطور مكانيكي تركيب شده است. به همين علت است كه مي توان اجزاي سازنده آن را به عنوان مثال با سرد كردن، از يكديگر جدا كرد.

هواي مرطوب (Moist air)

هوا را مي توان به عنوان تركيبي از هواي خشك و بخار آب در نظر گرفت. هوايي كه حاوي بخار آب است، هواي مرطوب ناميده مي شود، اما رطوبت هوا مي تواند در حدود گسترده تغيير نمايد. هوا مي تواند كاملاً خشك باشد و يا از رطوبت اشباع شده باشد. حداكثر فشار بخار آبي كه هوا مي تواند در خود نگاه دارد با ازدياد دما افزايش مي يابد. حداكثر فشار بخار آب با دما ارتباط دارد.

زماني كه هوا به حداكثر فشار خود مي رسد، معمولاً حاوي بخار آب نيست. فشار بخار نسبي (رطوبت نسبي هم ناميده مي شود) حالتي است كه بين فشار بخار واقعي و فشار بخار اشباع شده در همان درجه حرارت وجود دارد. نقطه شبنم دمائي است كه در آن هوا از بخار آب اشباع شده است. بدين ترتيب با كاهش درجه دما ميعان آب صورت مي گيرد. نقطه شبنم اتمسفري، درجه حرارتي است كه در آن بخار آب در فشار اتمسفري به مايع تبديل مي شود. نقطه شبنم فشار، دماي معادل به همراه افزايش فشار است.

رابطه زير بكار برده مي شود:

(p – x) x   x V =  x   x T

x  x  x V =  x   x T

p = فشار مطلق كل (bar)

= فشار اشباع در دماي واقعي (bar)

= فشار بخار نسبي

V = حجم كلي هواي مرطوب

= ضريب ثابت گاز براي هواي خشك = 278.1 J / Kg x K

= ضريب ثابت گاز براي بخار آب = 461.3 J / Kg x K

= جرم هواي خشك (kg)

= جرم بخار آب (kg)

T = دماي مطلق هواي مرطوب (K)

 

انواع كمپرسورها (Types of compressors)

هوا-فشرده-

هوا-فشرده-


 

دو اصل اساسي (Two basic principles)

براي فشردگي هوا (يا گاز) وجود دارد، فشردگي ديناميك و اصل جابجايي. از جمله كمپرسورهاي جابجايي شامل كمپرسورهاي پيستوني و انواع متفاوت كمپرسورهاي چرخشي مي باشند. اينها از جمله رايج ترين كمپرسورها در بيشتر كشورها هستند.

به عنوان مثال در يك كمپرسور پيستوني، هوا وارد محفظه تراكم مي شود، كه اين محفظه از مجراي ورودي اش بسته مي شود. سپس حجم كمپرسور كاهش مي يابد و هوا متراكم مي شود. وقتي كه فشار به اندازه فشار موجود در مانيفولد رسيد، سوپاپ  خروجي باز مي شود و هوا در فشار ثابتي تحت كاهش مستمر حجم محفظه كمپرسور خارج مي شود.

هوا-فشرده-2

هوا-فشرده-2

در كمپرسور ديناميكي، هوا وارد محفظه اي مي شود كه داراي پروانه تراكم ساز، سريعي است كه با سرعت بالايي مي چرخد. سپس گاز از طريق پخش كننده ها خارج مي شود كه در آن انرژي جنبشي به فشار استاتيك تبديل مي شود. كمپرسورهای ديناميكي در دو نوع با جريان محوري و شعاعي موجود مي باشند. همه آنها براي مقادير جرياني كه حجم زيادي دارند مناسب هستند.

 

كمپرسورهاي جابجايي (Displacement compressors) 

يك پمپ دوچرخه ساده ترين نوع يك كمپرسور جابجايي است، كه در اين نوع پمپ، هوا وارد سيلندر مي شود و توسط پيستون متحركي فشرده مي شود. كمپرسور پيستوني داراي اصل عملكردي مشابهي است با يك پيستون، اين كمپرسور داراي پيستوني است كه در آن يك ميله اتصال و يك ميل لنگ چرخشي باعث عقب و جلو رفتن آن مي شود.

اگر براي فشردن هوا فقط يك طرف پيستون استفاده شود، پيستون يكطرفه ناميده مي شود. اگر هر دو طرف بالا و پايين مورد استفاده قرار گيرد، كمپرسور دو طرفه ناميده مي شود. تفاوت بين فشار در قسمت ورودي و قسمت خروجي به عنوان اندازه اي از كار كمپرسور است. نسبت فشار؛ رابطه بين فشار مطلق در قسمت هاي ورودي و خروجي است. بنابراين ماشيني كه هوايي تحت فشار اتمسفر را تا 7bar فشرده مي سازد، داراي كاري با نسبت فشار 1=8 (7+1) است.


پیشنهاد : چنانچه قصد خرید کمپرسور هوای فشرده و  لوازم جانبی  اورجینال را دارید با انتخاب اطلس کاسپین ، می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات هوای فشرده مارک اطلس کوپکو … را تهیه فرمایید.

همچنین اگر در هر یک از مراحل خرید، با مشکل مواجه شدید، می‌توانید با شماره های :

33357480 028

09122000264

09122000359

کارشناسان و متخصصان ما، آماده ارائه مشاور در زمینه خرید و تعمیر (اورهال ) کمپرسور و تجهیزات جانبی آن به شما عزیزان هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *