درایر دسی کانت چیست و چه کاربردی در صنایع دارد؟ – 1403

درایر دسی کانت چیست؟

 

درایر دسی کانت ( Desiccant Dryer )  یا خشک کن هوای فشرده جذبی ( Compressed Air Adsorption Dryer ) ، برای جدا سازی بخار آب با خلوص حدودا -40 سانتی گراد در مدل های متنوعی طراحی و تولید می گردد. در این نوع خشک کن هوای فشرده از مواد جاذب رطوبت با نام های اکیتو آلومینا ، مولکولارسیو ، سیلی کاژل استفاده می شود . بصورت کلی در این تجهیز دو مخزن که بصورت خاصی از مواد جاذب پر شده اند بصورت یکی در حال جذب و دیگری در حال احیاء با هم کار می کنند . در این نوع درایر های دسی کانت یک کنترل مرکزی وجود دارد که وظیفه کنترل شیرهای اتوماتیک را بر عهده دارد.

نسبت به نوع مواد جاذب بکار رفته در خشک کن جذبی و حجم هوای ورودی و سایز مخزن ها با محاسبه دقیق بر عملکرد دستگاه نظارت می کند. البته ساختار این خشک کن ها به گونه ای طراحی شده است که با جدا سازی مولکول های آب H2O از هوای فشرده ، عمل خشک کردن را انجام می دهد. بدهیست از این ساختار برای پالایش و جدا سازی اکسیژن – نیتروژن و دیگر گاز ها هم استفاده میشود

درایر-دسی-کانت-0

انواع درایر های دسی کانت :

  • خشک کن های بدون حرارت هیلتس ( Heatless ) : از هوای دارای فشار جهت جدا سازی بخار آب استفاده می کند.
  • خشک کن های دارای دمنده ( Desiccant Dryers ) : به کمک یک دمنده با بلوئر مجزا و گرای المنت های داخلی و مقدار کمی از هوای فشرده کمپرسور استفاده می کند.
  • خشک کن های دمنده صفر ( Zero Purge Desiccant Dryers ) : از ترکیبی از گرما و هوای فشرده صفر و یک بلوئر عمل خشک کردن را انجام می دهد.
  • خشک گرمای تراکمی ( Heatless Regenerative Desiccant Dryers ) : از کمترین گرما به همراه هوای فشرده استفاده می کند.
  • خشک کن هیتر یا گرما دهی ( Heated Desiccant Dryers ) : دارای یک المنت داخلی می باشد که با استفاده از کمی هوای فشرده عمل خالص سازی را در هوای فشرده انجام می دهد

 

انواع مدل های درایر جذبی اطلس کوپکو که میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • درایر جذبی : AD – BD – CD  و مدل های ارتقا یافته تر +BD+ ، CD+  ، XD
  • درایر جذبی +CD به همراه مواد جاذب Cerades که توسط شرکت اطلس کوپکو اختراح شده است.
  • درایر جذبی درام چرخشی : MDG و MD و ND

 

تمامی این درایر ها را میتوانید به صورت اورجینال از شرکت اطلس کاسپین نمایندگی شرکت اطلس کوپکو در ایران خریداری کنید

 

درایر دسی کانت AD

یک نمونه از درایر دسی کانت های سری AD

آشنایی با مواد جاذب Cerades :

Cerades یک نوع مواد جاذب (desiccant) است که برای استفاده در خشک کن‌ها، جذب‌کننده‌ها و سیستم‌های تصفیه هوا به کار می‌رود. این مواد معمولاً از سیلیکاژل یا آلومینا تهیه می‌شوند و ویژگی‌های خاصی مانند ظرفیت بالای جذب رطوبت و پایداری در شرایط مختلف دارند.

از Cerades به عنوان یک نوع مواد جاذب در صنایع مختلف استفاده می‌شود، از جمله در صنایع خودروسازی، الکترونیک، داروسازی و غذایی. این مواد معمولاً در قالب‌های مختلفی مانند بالاترین، کیسه‌ها یا دیگر وسایل جاذب موجود هستند و می‌توانند به طور مکرر بازیافت شوند تا مواد جاذب رطوبتی را از محیط جدا کنند و از کنترل رطوبت در محیط‌های حساس استفاده کنند.

درایر دسی کانت در چه صنایعی مورد استفاده است ؟

تمام صنایعی که نیاز دارند در تولیداتشان هوای فشرده با محصول نهایی تولید شده در تماس باشد ، باید از درایرهای دسی کانت یا خشک کن های هوای فشرده جذبی استفاده کنند.

درایر-دسی-کانت-1

درایر-دسی-کانت-1

مزایا درایر دسی کانت چیست ؟

اصلی ترین مزیت و برتری درایر های دسی کانت یا خشک کن هوای فشرده جذبی ، در تسویه بخار آب از سیستم هوای فشرده تا خلوص -40 درجه سانتی گراد است .
البته این خلوص متداول ترین نقطه شبنم در صنعت به حساب می آید و با تغییر مواد جاذب داخل برج های درایر دسی کانت می توان به نقطه شبنم بالاتر هم دست یافت .

معایب درایر دسی کانت چیست؟

درایر دسی کانت معایبی هم دارد که اصلی ترین مشکلی که در نرسیدن ما به خلوص مورد نظر در جذب بخار آب از خط هوای فشرده با آن مواجه خواهیم بود ، نقوص بخارات روغن از کمپرسور ها به داخل مخازن درایر دسی کانت و آلودگی مواد جاذب رطوبت است که در این صورت باید تمام مواد جاذب تخلیه و با گرانول های جاذب جدید جایگزین گردد و مصرف کنند را متحمل خسارات مالی می نماید .

درایر-دسی-کانت-2

یک نمونه درایر دسی کانت از سری +CD

نحوه تشخیص زمان تعویض مواد داخل درایر :

برای تشخيص تعويض مواد داخل دراير ميتوان با رويت مواد جاذب رطوبت که به شکل کروی و تغيير رنگ آن از سفيدي کامل به زرد پررنگ يا متمايل به قهوه اي؛  به زمان تعويض آن پي برد.

بنر درایر دسی کانت

درایر دسی کانت اطلس کوپکو

چرا درایر اطلس کوپکو خریداری کنیم؟

شرکت سوئدی اطلس کوپکو با صد ها کارخانه و هزاران نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش که در تمام شهرهای مهم جهان در پنج قاره پراکنده هستند. با بیش از 140 سال تجربه تولید محصولات هوای فشرده با پشتوانه ای قوی از متخصصین توانمند صلاحیت خود را به عنوان یک مجموعه قابل اطمینان ثابت کرده است .
زمانی که سرمایه گذاران تصمیم به تهیه یک طرح تولیدی میگیرند و از متخصصان می خواهند که نقشه و برنامه جهت ایجاد یک واحد تولید هوا را ارائه دهند ، با اطمینان می توان گفت جهت محافظت از سرمایه و جلوگیری از زایعات تولید همیشه باید از معتبر ترین ماشین آلات استفاده کرد . شاید هزینه های اولیه بالاتر بنظر برسند ولی در میان مدت حتما بازگشت سرمایه با کاهش هزینه های ضایعات تولید محقق خواهد شد . همه میدانند که تولیدات با کیفیت باعث ثبیت نام تجاری و فروش بیشتر خواهد شد.

از کجا درایر اطلس کوپکو را بخریم؟

شما عزیزان میتوانید تمامی محصولات شرکت اطلس کوپکو را در ایران به صورت اورجینال از طریق شرکت اطلس کاسپن ( compressoryar.ir ) خریداری فرمایید :

شماره های تماس ما :

33357480 028

09122000264

09122000359

تماس بگیرید تا کارشناسان و متخصصان ما، به تمامی ابهامات و سوالات شما پاسخ دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *