انواع مواد جاذب رطوبت در صنعت و کاربردشان در کمپرسور – 1403

انواع مواد جاذب رطوبت در صنعت

 

مواد جاذب رطوبت (Moisture Absorbent Materials) موادی هستند که از طریق جذب رطوبت از هوا، رطوبت را از یک محیط خشک و بدون رطوبت جمع‌آوری می‌کنند؛ این مواد در بسیاری از صنایع مانند بسته‌بندی، نگهداری مواد غذایی، داروسازی، تولید الکل، صنایع نساجی، پوشاک، اتومبیل‌سازی و مورداستفاده قرار میگیرند.

انواع-مواد-جاذب-رطوبت-در-صنعت-2

انواع-مواد-جاذب-رطوبت-در-صنعت-2

انواع مواد جاذب رطوبت

  • سیلیکا ژل
  • کربنات کلسیم
  • کربنات لیتیم
  • آلومینا هیدراته
  • ژئولیت
  • پلیمرهای جاذب رطوبت مانند پلی‌آکریلات سدیم (SAP)

سیلیکا ژل

سیلیکاژل جاذب خوبی برای آب، الکل، فنولها، آمین‌ها، و . . . است که این کار را از راه پیوندهای هیدروژنی انجام می‌دهد. ظرفیت جذب‌کنندگی سیلیکاژل در دماهای پایین بیشتر از آلومینا و زئولیت است، با این وجود اگر میزان رطوبت کم باشد، نسبت به زئولیت خاصیت جذب‌کنندگی کمتری نشان می‌دهد. در مقابل احیای سیلیکاژل ساده‌تر است و با حرارت دادن آن تا دمای ۱۵۰ درجهٔ سلسیوس ممکن می‌شود، این در حالیست که زئولیت باید تا حدود ۳۵۰ درجهٔ سلسیوس حرارت داده شود. با توجه به این خواص سلیکاژل در محیط‌هایی که دما پایین، میزان فشار بخار آب متوسط، و ظرفیت جذب‌کنندگی زیادی نیاز است استفاده می‌گردد.

کربنات کلسیم

کربنات کلسیم یک ماده معدنی استثنایی است. کربنات کلسیم یا CaCo3، بیش از ۴٪ از پوستهٔ زمین را شامل و در سرتاسر دنیا پیدا می‌شود. کربنات کلسیم یکی از پرکاربردترین مواد شناخته شده برای بشر است. این ماده می‌تواند به صورت مصنوعی تولید شود و البته در پوسته تخم مرغ و غشای جانورانی مانند حلزون و خرچنگ نیز موجود است. کربنات کلسیم به صورت پودری تولید می‌شود و با جذب رطوبت به صورت خشک و سفت می‌شود.

انواع-مواد-جاذب-رطوبت-در-صنعت-3

انواع-مواد-جاذب-رطوبت-در-صنعت-3

زئولیت

زئولیت (Zeolite) یک ماده معدنی است که عمدتاً از آلومینوسیلیکات تشکیل شده و کاربرد تجاری عمده آن در صنایع یه عنوان جاذب سطحی است. واژه زئولیت در اصل در سال ۱۷۵۶ توسط کانی‌شناس سوئدی اکسل فردریک کرونستد(به انگلیسی: Axel Fredrik Cronstedt) ابداع شد. نام زئولیت از ترکیب دو واژه یونانی (ζέω (zéo، به معنی «جوش» و (λίθος (lithos، به معنای «سنگ» تشکیل شده‌است. زئولیت‌ها به‌طور گسترده‌ای در صنعت برای تصفیه آب، به عنوان کاتالیزور و برای تهیه مواد پیشرفته استفاده می‌شود. مهم‌ترین استفاده زئولیت در تولید پاک‌کننده‌های لباس است.

همچنین در پزشکی و کشاورزی نیز کاربرد دارد. از بین زئولیت‌های طبیعی فقط ۹ نوع به مقدار زیاد در طبیعت یافت می‌شوند. خواص فیزیکی و شیمیایی زئولیت‌های طبیعی متفاوت بوده و در بین نمونه‌های مختلف یک نوع خاص از زئولیت نیز تفاوت‌هایی در خواص فیزیکی (اندازه منفذ، اندازه بلور، ظرفیت تبادل یونی و ظرفیت جذبی) و ترکیب شیمیایی وجود دارد. موارد استفاده زئولیت‌های مصنوعی و طبیعی از خواص فیزیکی و شیمیایی آن‌ها منشأ می‌گیرد که خود آن هم به نوبه خود تابعی از ساختمان بلوری و ترکیب شیمیایی زئولیت‌ها است. تعدادی از زئولیت‌های طبیعی عبارتند از: – Analcime – Chabazite – Clinoptilolite – Erionite – Faujasite – Ferrierite – Laumontite – Mordenite – Pillipsite – Heulandite .

انواع-مواد-جاذب-رطوبت-در-صنعت-4

انواع-مواد-جاذب-رطوبت-در-صنعت-4

علت استفاده از مواد جاذب رطوبت

استفاده از مواد جاذب رطوبت به دلایل متعددی انجام می‌شود. در ادامه برخی از این دلایل را بررسی می‌کنیم:

  1. حفظ کیفیت محصولات: بسیاری از محصولات به دلیل حساسیت به رطوبت، با اکسیداسیون، خوردگی، تغییر در رنگ و طعم و … همراه هستند. استفاده از مواد جاذب رطوبت می‌تواند به حفظ کیفیت و افزایش عمر محصولات کمک کند.
  2. جلوگیری از خرابی و تعمیرات: رطوبت می‌تواند به سرعت به برخی از دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی آسیب برساند و آنها را از کار بیاندازد. با استفاده از مواد جاذب رطوبت، می‌توان از خرابی و تعمیرات زودهنگام این دستگاه‌ها جلوگیری کرد.
  3. حفظ ایمنی: در برخی صنایع مثل صنایع نفت و گاز، رطوبت می‌تواند بسیار خطرناک باشد و با استفاده از مواد جاذب رطوبت، می‌توان از این خطرات احتمالی جلوگیری کرد.
  4. کاهش هزینه‌ها: خشک نگه داشتن مواد و محصولات بدون استفاده از مواد جاذب رطوبت هزینه‌های بالایی را به دنبال دارد. با استفاده از این مواد، هزینه‌های نگهداری و بسته‌بندی کاهش می‌یابد.
  5. مراقبت از محیط زیست: مواد جاذب رطوبت برای حفظ محیط زیست نیز بسیار مفید هستند. با کاهش تولید زباله و محافظت از محصولات، می‌توان به حفظ محیط زیست کمک کرد.

 

تاریخ انقضا مواد جاذب رطوبتی چقدر است؟

تاریخ انقضای مواد جاذب رطوبتی به عوامل مختلفی مانند نوع ماده جاذب، شرایط نگهداری، میزان رطوبت محیط و دمای آن و … بستگی دارد. برخی از مواد جاذب رطوبت مثل سیلیکا ژل و کربن اکتیو معمولاً بدون تاریخ انقضا هستند، اما برای دیگر مواد جاذب رطوبتی مانند زئولیت‌ها، تاریخ انقضا وجود دارد و بعد از آن از عملکرد بهینه خود کاسته می‌شوند.

به طور کلی، برای اطمینان از عملکرد بهینه مواد جاذب رطوبتی، بهتر است تاریخ انقضای آنها را رعایت کرده و پس از گذشت آن، مواد را تعویض کنید. همچنین، نگهداری مواد جاذب رطوبتی در شرایط خشک و خنک و دور از نور خورشید می‌تواند به افزایش عمر مفید آنها کمک کند.


 

چنانچه قصد خرید مواد جذبی از قبیل آلمینیوم اکتیو ، مولکولارسیو ، سیلیکاژل و … را دارید ،با انتخاب اطلس کاسپین، می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین مواد موجود … را تهیه فرمایید. ، فروشگاه اینترنتی ما به آدرس : compressoryar.ir آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

همچنین اگر در هر یک از مراحل خرید، با مشکل مواجه شدید، می‌توانید با شماره های :

33357480 028

09122000264

09122000359

تماس بگیرید تا کارشناسان و متخصصان ما، به تمامی ابهامات و سوالات شما پاسخ دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *