آشنایی با نکات مهم در درایر های تبریدی – 1403

راهنمای کاربرد برای درایر تبریدی ،خنک سازی با گازهای دوستدار طبیعت

 

درایر تبریدیدرایر رفریجدرایر یخچالی برای خشک و پاکیزه نمودن هوای فشرده از رطوبت تولید شده و بعد از کمپرسور هوا نصب می گردد.

عمل خنک سازی در این دستگاه درایر تبریدی توسط گازهای دوستدار طبیعت انجام می شود. لطفا این دستور العمل راهنما را قبل از استفاده از درایر تبریدی به دقت مطالعه کنید.

لطفا به اقدامات احتیاطی در حمل و نقل، نصب و استفاده که در این راهنما لیست شده دقت کنید. از درایر تبریدی بر طبق راهنمایی های ما استفاده کرده و مطمئن شوید که تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بر طبق توصیه این راهنما انجام شده است. نقص در انجام تعمیرات پیشگیرانه ضمانت نامه درایر را باطل می کند.

عمل خنک سازی در این دستگاه درایر تبریدی توسط گازهای دوستدار طبیعت R134a یا R404a انجام می شود که در تمام فروشگاه های محلی خنک سازها موجود است.

دریافت و بازرسی

1 – درایر تبریدی نباید در طی حمل و نقل کج یا واژگون شود.
2 – در هنگام نصب یا جابه جایی از جرثقیل های چنگک دار استفاده کنید.

3– درایر ها از کارخانه توسط کشتی بدون هزینه حمل تا روی وسیله نقلیه حمل می شود. بلافاصله پس از دریافت درایر را از جهت آسیب های احتمالی چک کنید. در صورت یافتن آسیب به مسئول حمل گزارش کنید و ادعانامه ی خسارت بنویسید.

4 – لیبل درایر تبریدی را برای اطمینان از اینکه درایر مورد نظر خود را به درستی دریافت نموده اید چک کنید.
5 – گیج فشار خنک کننده را چک کنید. اگر نمایشگر گیج علامت 0 PSIG STOP را نشان می دهد درایر را استارت نکنید و جهت سرویس با توزیع کننده تماس بگیرید. این علامت می تواند به معنای نشتی در مبرد باشد.


نکات-مهم-درایر-تبریدی-2

نکات-مهم-درایر-تبریدی-2

درایر تبریدی چگونه کار می کند؟

در درایر تبریدی سری های HX  از مبرد برای میعان رطوبت موجود در جریان هوای فشرده استفاده می شود. هوای گرم اشباع وارد مبادله کننده ی گرمای هوا – به – هوا در ورودی درایر می شود.

  • 1 – در مبادله کننده ی گرمای هوا – به – هوا، هوای ورودی توسط هوای سرد خروجی پیش خنک کاری می شود.
  • 2 – هوای پیش خنک کاری شده سپس وارد مبادله کننده ی گرمای مبرد می شود.
  • 3 – جایی که هوا تا پایین ترین درجه به وسیله مبرد خنک می شود. در طی فرایند تبرید رطوبت موجود در هوا از حالت بخار به مایع تبدیل می شود. مایع تغلیظ شده به وسیله سپراتور
  • 4 – از جریان هوا زدوده می شود و توسط شیر تخلیه اتوماتیک از درایر خارج می شود.
  • 5 – هوای خنک دوباره توسط هوای گرم ورودی به هنگام عبور از میان مبدل گرمای هوا- به – هوا گرمادهی می شود. پیش خنک کاری هوای ورودی بار گرمایی در کمپرسور مبرد را کاهش داده و اجازه ی استفاده از کمپرسور های تبریدی کوچکتر را میسر می سازد.
  • 6 – هوای خروجی خنک دوباره توسط هوای داغ ورودی گرمادهی می شود، در نتیجه هوای خروجی به هنگام خروج از درایر گرم می شود. این عمل مانع از نشستن ذرات آب بر روی لوله های خروجی می شود. هوای خارج شده از درایر تمیز ، خشک و آماده ی مصرف است.

 

نکات-مهم-درایر-تبریدی-3

نکات-مهم-درایر-تبریدی-3

نصب و مکان درایر تبریدی

  1.  تهویه: درایر تبریدی را فقط در محیطی با تهویه مناسب تمیز و خشک نصب کنید و حداقل 3فوت ( حدودا 1 متر)  بین درایر، تجهیزات دیگر و دیوار فاصله بگذارید.
  2. موقعیت (مکان ) درایر: اطمینان پیدا کنید که تقریبا 3 فوت فاصله در اطراف درایر جهت امور تعمیر و نگهداری وجود دارد. درایر نباید در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. درایر را در محیط های خارجی نصب نکنید. درایر را در محیطی در نزدیکی آ تش با دمای محیطی بالا یا پایین نصب نکنید.مطمئن شوید که درایر در محیطی تمیز و خشک نصب شود. غبار و ذرات معلق در هوا کندانسور هوای خنک را مسدود می کنند. یک کندانسور کثیف و اشباع شده عملکرد درایر را کاهش داده و نهایتا سبب آسیب به درایر می شود.
  3.  دمای محیط: دمای مناسب محیط برای درایر های تبریدی حداقل 35 تا حداکثر 110 درجه فارنهایت است.   برای نصب در دمای محیط بالاتر از 110 درجه فارنهایت توصیه می شود از یک کندانسور خنک شونده توسط آب در درایر استفاده شود. برای دریافت جزئیات بیشتر با فروشنده تماس بگیرید.
    نکات-مهم-درایر-تبریدی-3.5

    نکات-مهم-درایر-تبریدی-3.5

     

  4. انتخاب و طراحی لوله کشی داخلی و خارجی در درایر تبریدی : قطر لوله باید بر حسب نیازهای جریان هوا انتخاب شود. جریان هوای ورودی و خروجی را با هم مخلوط نکنید. توصیه می شود که یک لرزه گیر برای حذف ارتعاشات از کمپرسور در ورودی و خروجی درایر نصب شود. از ورودی و خروجی درایر برای تحمل وزن لوله کشی هوا استفاده نکنید.
  5.  شیر بای پس و شیرهای ایزوله : باید در مسیرهای ورودی و خروجی درایر نصب شوند تا اعمال بای پس  و کاهش فشار را انجام داده و نیز اجازه ی سرویس مناسب درایر هوا را بدهند.
  6. تخلیه میعانات : آبگذر تخلیه میعانات باید به درستی از درایر لوله کشی شود تا از تشکیل رطوبت جلوگیری گردد. درایر به یک شیر تخلیه اتوماتیک که تخلیه ی میعانات را کنترل می کند و یک شیر دستی برای تخلیه دستی میعانات مجهز شده است. کاربر باید یک خط تخلیه به مجموعه تخلیه طبیعی یا سیستم دفع بکشد.
  7.  نصب قطعات الکتریکی : لیبل اطلاعات درایر تبریدی نیروی الکتریکی مورد نیاز درایر را لیست کرده است. کاربر باید دقت کند که ولتاژ خط با ولتاژ لیست شده بر روی برچسب تطابق داشته باشد.

نکات مهم در درایر تبریدی : سری های درا یرهای  DRYMAX HX  که 460V-3PH-60HZ  و 230V-3PH-60HZ  هستند کمپرسور های خنک کننده ی اسکرول دارند. این کمپرسور ها باید برای چرخش مناسب به درستی و با فازهای مناسب L1,L2,L3  سیم کشی شوند. برای چک کردن سیم کشی درست درایر آن را روشن کرده و گیج مکش فشار مبرد را مشاهده کنید ، بلافاصله پس از روشن شدن درایر فشار در این گیج باید افت کند. اگر پس از 30-45 ثانیه فشار افت نکرد درایر را خاموش کنید. این بدین معنی است که درایر به صورت غلط سیم کشی شده است. دو مسیر را عوض کرده و دوباره امتحان کنید.

8. فشار کاری حداقل : در سری های HX 10  تا HX1200  این فشار 232PSIG می باشد.

9.  ابزارهای مکش هوا : این درایر برای ابزارهای مکشی تست نشده است. مالک درایر شخصا مسئول تست و استفاده از ابزارهای مکشی است.

کنترل های درایر رفریج ( تبریدی) :

  • 1 – سوئیچ روشن/خاموش – کمپرسور مبرد را روشن کنید
  • 2 – چراغ روشن/ خاموش – نشانگر وجود نیروی الکتریکی در درابر است
  • 3 – چراغ هشدار دمای بالا – نشانگر وجود مشکلی در درایر است
  • 4 – نشانگر دمای نقطه شبنم – نشانگر تقریبی دمای نقطه شبنم هوای فشرده است
  • 5 – گیج فشار مکش مبرد
  • 6 – گیج تخلیه فشار مبرد
  • 7 – شیر بای پس گاز داغ
  • 8 – سوئیچ چرخش فن
  • 9 – خاموش کننده دستگاه در فشار بالا
  • 10 – خاموش کننده  دستگاه در فشار پایین
  • 11 – شیر تخلیه اتوماتیک الکتریکی قابل برنامه ریزی – به صورت اتو ماتیک تخلیه ی مایع تغلیظ شده توسط درایر را کنترل می کند.
نکات-مهم-درایر-تبریدی-4

نکات-مهم-درایر-تبریدی-4

( هشدار : به کار انداختن درایر هوا با خط ولتاژ نامتناسب ضمانت نامه را باطل می کند .)

از کابل های با سایز متناسب، سوئیچ های قطع و فیوزهای مطابق با کدهای عملی مناسب استفاده کنید.

سیم کشی زمین (سیم ارت ) باید با کدهای الکتریکی و استاندارد های محلی ایمنی در برابر آتش سوزی مطابقت داشته باشد.

محفظه وکنترل های یک درایر استاندارد مطابق استاندارد های الکتریکی نوع 1 NEMA طراحی شده اند.

مسیر های نیرو را همانگونه که در شمای الکتریکی ذکر شده متصل کنید. هنگامی که جریان الکتریکی وصل شد سوئیچ درایر را باز کرده و قبل از به کار انداختن درایر به مدت 3 ساعت این سوئیچ را باز بگذارید. این عمل هیتر کارتر را به کار انداخته و مایع خنک کننده ی موجود درکارتر را تبخیر می کند. عدم انجام این کار ممکن است به کمپرسور خنک کننده آسیب زده و ضمانت نامه را باطل کند.

نکات-مهم-درایر-تبریدی-6

نکات-مهم-درایر-تبریدی-6

استارت درایر تبریدی :

پروسه های زیر باید برای شروع به کار درایر دنبال شوند. عدم پیروی از این پروسه ها ضمانت نامه دستگاه را باطل می نماید. در صورت وجود مشکل در پروسه ی استارت با توزیع کننده ی خود تماس بگیرید.

1 – سوئیچ روشن/خاموش را روشن کنید

2 – دقت کنید که ولتاژ تغذیه الکتریکی با ولتاژ ذکر شده روی لیبل دستگاه مطابقت داشته باشد

3 – نکته ی مهم : یک دوره ی گرم شدن دستگاه برای درایر های تبریدی  460V-3PH-60HZ  و 230V-3PH-60HZ  وجود دارد. باید درایر را برای حد اقل 6 ساعت قبل از به کار انداختن در حالت روشن قرار دهید. این عمل باعث به کار افتادن هیتر کارتر شده و مایعات  کارتر و خط مکش را تبخیر می کند.

نقص در انجام این عمل سبب آسیب به کمپرسور مبرد و باطل شدن ضمانت نامه می گردد.

4 – در طی این دوره ی گرم شدن دستگاه درایر را روشن ننمائید.

5 – اتصالات و خطوط هوای فشرده ی درایر تبریدی را چک کنید: سیستم شیر ایزوله و بای پس درایر را چک کنید.

6 – دقت کنید که ورودی ، دمای هوای  محیط ، فشار و جریان درایر مطابق نیازهای ذکر شده باشد.

7 – دقت کنید که خطوط تخلیه ی میعانات از سپراتور به درستی به سمت سیستم دفع طبیعی لوله کشی شده باشند.

 پروسه ی اولیه ی شروع به کار دستگاه (درایر تبریدی) :

پس از اینکه راه اندازی و چک کردن دستگاه تکمیل شده و خطوط تغذیه ی الکتریکی درایر برای حد اقل 6 ساعت روشن گذاشته شد ( تنها برای درایر های  460-3-60  و 230-3-60 ) پروسه ی زیر را برای به کار انداختن دستگاه دنبال کنید :

  1. سوئیچ روشن/خاموش دستگاه را روشن کنید.
  2.  اجازه دهید درایر برای مدت 15 دقیقه کار کند.  ( برای درایر های 460-3-60  و 230-3-60   پس از 15 ثانیه گیج فشار مکش مبرد را مشاهده کنید. عقربه ی گیج باید فورا شروع به افت کند. (این افت در عقربه ی گیج نمایانگر این است که اتصال L1,L2,L3  در جهت چرخش مناسب انجام گرفته است . در صورت افت نکردن عقربه گیج دو مسیر از مسیرهای L1,L2,L3  را جا به جا کنید.
  3.  گیج فشار مکش مبرد را چک کنید.
  4. عقربه ی این گیج باید در درایرهای R134a  (120psig  تا 200psig ) را نشان دهد. در درایرهای  R404a (220psig  تا  350psig ) را نشان دهد
  5.  نمایشگر دمای نقطه شبنم را چک کنید. پس از 15 دقیقه این نمایشگر باید 35-39 F° را نشان دهد
  6. دقت کنید که موتور فن کندانسور عمل کند
  7. دقت کنید که میعانات از مجرای تخلیه تخلیه شود. این عمل ممکن است 30-60  دقیقه طول بکشد.

چگونه زمان باز و بسته بودن شیر تخلیه ی میعانات را تنظیم کنیم:

1 – زمان باز (روشن) بودن از 0.5-10  ثانیه قابل تنظیم است. زمان باز بودن شیر تخلیه در کارخانه به صورت پیش فرض بر روی 6 ثانیه تنظیم شده است. در هنکام باز شدن شیر تخلیه چراغ  ON روشن می شود.

2 – زمان بسته (خاموش ) بودن از 0.5-45  دقیقه قابل تنظیم است. زمان بسته بودن شیر تخلیه در کارخانه به صورت پیش فرض بر روی 10 دقیقه تنظیم شده است. هنگامی که شیر تخلیه بسته است چراغ OFF  روشن است.

شما می توانید این زمان را بر حسب سطح رطوبت موجود در هوا کاهش دهید.

دکمه TEST  را برای باز کردن دستی شیر تخلیه فشار دهید.

نکات-مهم-درایر-تبریدی-5

نکات-مهم-درایر-تبریدی-5

 چگونه تنظیمات جزئی فشار مکش مبرد را در درایر تبریدی انجام دهیم:

  •  درایر تبریدی را تحت شرایط بی باری با خاموش کردن یا بای پش کردن هوای فشرده روشن نگه دارید.
  • درپوش درایر تبریدی را برداشته و شیر بای پس گاز داغ را پیدا کنید.
  •  درپوش شیر بای پس گاز داغ را برداشته و با استفاده از یک آچار آلن شیر را برای کاهش فشار مکش در جهت خلاف عقربه ی ساعت و برای افزایش فشار مکش در جهت عقربه ی ساعت بچرخانید.

شیر را نیم دور چرخانده وبرای  2-3 دقیقه منتظر بمانید تا فشار مکش ثابت شود. در صورت نیاز به همین ترتیب شیر را در جهت مورد نظر بیشتر بچرخانید. ( تنظیمات جزئی فشار تحت وارانتی نیستند )

اخطار: باز کردن قطعات  یا کار بر روی اجزای درایر هوا یا سیستم هوای فشرده تحت بار می تواند سبب آسیب های جدی به اشخاص و نقص در تجهیزات شود.  قبل از باز کردن هر جزئی از درایر هوا یا سیستم هوای فشرده فشار درونی را تخلیه کنید. تنها افراد دارای صلاحیت باید اقدام به انجام تعمیرات بر روی دریر هوا کنند.

پروسه ی تعمیر و نگهداری و چک های معمول در درایر تبریدی

1- تعمیر و نگهداری روزانه

  • حداقل یک بار در طی هر شیفت 8 ساعته عملکرد شیرهای تخلیه اتوماتیک را چک کنید.
  • نمایشگر نقطه شبنم راجهت حصول اطمینان از عملکرد در رنج مناسب چک کنید.
  • گیج فشار مکش را جهت حصول اطمینان از عملکرد در رنج مناسب چک کنید ( در درایر های HX250 وبالاتر )
  • گیج فشار تخلیه را جهت حصول اطمینان از عملکرد در رنج مناسب چک کنید ( در درایرهای HX250  و بالاتر)
  • مطمئن شوید که کویل کندانسور تمیز باشد و مسدود نشده باشد
  •  مطمئن شوید که چراغ هشدار دمای بالا روشن نباشد

2- تعمیر و نگهداری هفتگی

  • کویل های کندانسور هوای خنک را تمیز کنید- توسط یک تفنگ هوای فشرده ذرات غبار و خاک را از پره های کندانسور پاک کنید
  •  در هنگام تمیز کردن پره های کندانسور دقت کنید که پره ها آسیب نبینند.
  • هشدار : نقص در درایر به علت وجود غبار و خاک بر روی کندانسور تحت خدمات پس از فروش قرار ندارد.

تعمیر و نگهداری شیر تخلیه ی میعانات:

( مدل شناور) HX25  تا HX10

  • درایر تبریدی را بای پس کرده و فشار را کاهش دهید
  • درپوش سپراتور را برداشته و شیر تخلیه ی شناور را باز کنید
  • شیر تخلیه را توسط آب صابون داغ تمیز کنید
  • پس از تمیز کردن شیر را تکان دهید. شناور شیر باید یک صدای خفیف باز و بسته شدن بدهد. اگر صدایی نشنیدید شیر شناور را تعویض کنید. هر هفته به صورت منظم این کار را تکرار کنید.

( شیر تخلیه الکترونیک ) مدل های HX40  و بالاتر

  • دکمه ی PUSH TO TEST  را برای حصول اطمینان از عملکرد صحیح شیر تخلیه فشار دهید
  •  زمان باز بودن شیر را چک کنید
  •  زمان بسته بودن شیر را چک کنید

اگر شیر باز نمی شود باید اجزای آن از هم جدا شده ، تمیز شده و برای یافتن نقص چک شود.

اخطار : این عمل باید توسط تکنسین های دارای صلاحیت انجام شود.


پیشنهاد : چنانچه قصد خرید کمپرسور هوای فشرده و لوازم جانبی اورجینال را دارید ، با انتخاب  اطلس کاسپین ( Atlas Caspian )  می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات هوای فشرده مارک اطلس کوپکو  ( Atlas Copco ) را تهیه فرمایید.

همچنین اگر در هر یک از مراحل خرید، با مشکل مواجه شدید، می‌توانید با شماره های :

33357480 028

09122000264

09122000359

کارشناسان و متخصصان ما، آماده ارائه مشاور در زمینه خرید و تعمیر (اورهال ) کمپرسور و تجهیزات جانبی آن به شما عزیزان هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *