کمپرسور توربینی – کمپرسور سانتریفیوژ – 1403

کمپرسور توربینی – کمپرسور سانتریفیوژ

کمپرسور توربینی – کمپرسور سانتریفیوژ : با پیشرفت صنایع و بالا رفتن سطح تکنولوژی ادوات و تجهیزات مورد استفاده در صنایع ، لزوم تولید و در دست داشتن هوای فشرده عاری از روغن و هرگونه آلودگی، متخصصین را بر آن داشت تا با ابداع روش های نوین و جلوگیری از ترکیب هوا و روغن در مراحل مختلف تولید به هوای فشرده عاری از روغن دست پیدا کنند.

در این راستا با استفاده از اصول ترمودینامیک، مکانیک سیالات و استفاده از قابلیت تبدیل سرعت و فشار به یکدیگر امکان ساخت و تولید کمپرسور های سانتیفوژ قوت گرفت.

استفاده از تکنولوژی ساده و سیستم های کنترلی کارآمد، ضمن افزایش راندمان و عملکرد کمپرسور، موجب کاهش چشمگیر استهلاک و هزینه های جاری شده است.

در کمپرسور های توربینی میزان دبی و فشار هوای تولید شده به راحتی قابل کنترل می باشد.توربو کمپرسورها با توجه به تکنولوژی بسیار بالا در ساخت، دارای راندمان بالا،صدا و لرزش کم و هزینه های تعمیر و نگهداری پایینی هستند.

توربو کمپرسورها با توجه به یکنواخت بودن تولید هوای فشرده ، دارای نوسانات فشار کمی هستندکه باعث طول عمر قطعات کمپرسورهای توربینی می گردد.

کمپرسورهای سانتریفیوژ می توانند حجم هوای بسیار بالا که قبل از این باید توسط چندین کمپرسور کوچک تامین می شد را تولید کند و از نظر بهینه سازی مصرف انرژی ، راندمان تولید و صرفه جویی در هزینه برق مقرون به صرفه می باشد.

کمپرسورهای توربینی با توجه به دور بالایی که دارند،هوای فشرده مداوم و یکنواختی را تولید می کنند و این موضوع باعث عدم ایجاد شوک در شبکه و افزایش طول عمر قطعات مکانیکی و برقی دستگاه می گردد.

کمپرسورهای سانتری فوژ با توجه به اینکه توسط 3،2 یا 4 مرحله هوای فشرده را تولید می کنندو بین این مراحل خنک کاری صورت می گیرد که این موضوع نیز باعث افزایش راندمان دستگاه می گردد.

قابلیت کنترل بالای کمپرسورهای توربینی باعث اطمینان از کارکرد این دستگاه می گردد که در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع حساس به هوای فشرده می تواند از توربو کمپرسورها استفاده نمود.

توربوکمپرسورها با توجه به تکنولوژی بسیار بالا و دقیق در طراحی پروانه و عدم استفاده از روغن در سیستم توربوکمپرسورها، هوای عاری از روغن و مورد اطمینان جهت مصارف اویل فری می باشند.

آشنایی-با-کمپرسور-توربینی-کمپرسور-سانتریفیوژ - 1

آشنایی-با-کمپرسور-توربینی-کمپرسور-سانتریفیوژ – 1

کمپرسور سانتریفیوژ یا کمپرسور گریز از مرکز که با نام توربو نیز خوانده می‌شود، نوعی از کمپرسور های تبرید هستند که با استفاده از افزایش انرژی جنبشی گاز خنک مبرد به کمک پره‌های دوار فشار و دمای گاز را بالا می‌برد. گاز به داخل محفظه مکیده می‌شود و پره گاز را مجبور به چرخش با سرعت بالا می‌کند.

در نهایت گازی که بیشترین سرعت را دارد از یک دیفیوزر عبور می‌کند و در آن حجم گاز افزایش و سرعتش کاسته می‌شود. در این فرآیند انرژی جنبشی گاز در فشار پایین و سرعت بالا، به سرعت پایین و فشار بالا مبدل می‌شود.

با افزایش سرعت دورانی پره، فشار نهایی نیز افزایش می‌یابد. بر خلاف کمپرسور پیستونی، که در هر سیکل سه حالت مکش و تراکم و تخلیه یکی پس از دیگری رخ می دهد، در کمپرسور گریز از مرکز، تمام این فرآیندها به طور همزمان و مداوم رخ می‌دهد.

در این نوع کمپرسور، ظرفیت می‌تواند با دور موتور و تنظیم دریچه گاز ورودی کنترل شود.

آشنایی-با-کمپرسور-توربینی-کمپرسور-سانتریفیوژ - 2_result

آشنایی-با-کمپرسور-توربینی-کمپرسور-سانتریفیوژ – 2_result

کمپرسور گریز از مرکز بر اساس تعداد حالت‌ها (تک حالتی، دوحالتی و چند حالتی) و روش روغن کاری (ریزشی، تحت فشار و بدون روغن) تقسیم بندی می‌شود.

نوع بدون روغن از یاتاقان مغناطیسی (یاتاقان‌های بدون اصطکاک مغناطیسی) کمک می‌گیرد که در نتیجه، سایش مکانیکی از بین می‌رود، بازدهی و قابلیت اطمینان افزایش می‌یابد و نویز و هزینه نگهداری کاهش پیدا می‌کند.

مزایای کمپرسور سانتریفیوژ

در مقایسه با سایر کمپرسورها، کمپرسور سانتریفوژ مزایایی به شرح زیر دارد:

  •  دستیابی به ظرفیت‌های بالا تا ۳۵۰۰۰ کیلووات (۱۰۰۰۰ تن تبرید)
  •  بازدهی بالا در بارهای موقتی که به سیکل اعمال می‌شود
  •  بازدهی بالای انتقال حرارت در نوع بدون روغن در کندانسور و اواپراتور
  • ساختار فشرده و سبک به نسبت ظرفیت. (۸۰ تا ۹۰ درصد سبک‌تر و ۵۰ درصد کوچک‌تر از کمپرسورهای پیستونی)
  •  قابلیت اطمینان بالاتر و هزینه نگهداری پایین‌تر به علت تعداد پایین قطعات و تعداد کمتر قطعات درگیر با یکدیگر
  • لرزش کمتر به علت حرکت یکنواخت گاز
  • قابلیت استفاده از نیروی الکتروموتور و توربین گازی و یا توربین بخار

محدودیت‌های کمپرسور گریز از مرکز

  • هزینه اولیه بالاتر و در عوض آن هزینه کاری پایین
  • نیاز به مواد با کیفیت و ماشینکاری دقیق و ساخت با کیفیت
  •  غیر قابل طراحی برای ظرفیت‌های پایین تر از ۷۰ کیلووات به علت نیاز به سرعت بالای پره‌ها و سخت بودن ساخت پره‌های کوچک
  • نیاز به سیم پیچی و فیوزهای بزرگ در ظرفیت‌های بالا

کاربردهای کمپرسور سانتریفیوژ

  • مناسب‌ترین گزینه برای ظرفیت‌های بالاتر از ۷۰۰ کیلووات و یا ۲۰۰ تن تبرید در تهویه و تبرید

پیشنهاد : چنانچه قصد خرید کمپرسور هوای فشرده و لوازم جانبی اورجینال را دارید ، با انتخاب  اطلس کاسپین ( Atlas Caspian )  می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات هوای فشرده مارک اطلس کوپکو  ( Atlas Copco ) را تهیه فرمایید.

همچنین اگر در هر یک از مراحل خرید، با مشکل مواجه شدید، می‌توانید با شماره های :

33357480 028

09122000264

09122000359

کارشناسان و متخصصان ما، آماده ارائه مشاور در زمینه خرید و تعمیر (اورهال ) کمپرسور و تجهیزات جانبی آن به شما عزیزان هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *