آشنایی با مزایا و معایب کمپرسور پیستونی – 1403

آشنایی با مزایا و معایب کمپرسور پیستونی – 1403

کمپرسور پیستونی یکی از پرکاربردترین انواع کمپرسور، کمپرسور باد پیستونی یا کمپرسور رفت و برگشتی می باشد که در میان طیف وسیع کمپرسورهای صنعتی تولید شده دارای جایگاه ویژه ای بوده و رایج تر از سایر مدل ها می باشد. کاربرد این نوع کمپرسورها بیشتر در صنعت و کارگاههایی است که مصارف کمتر و به فشارکاری زیر 10 بار نیاز دارند. از مزیت های  این نوع کمپرسورها می توان به  قیمت مناسب و کمتر نسبت به کمپرسور اسکرو اشاره کرد .

در کمپرسورهای پیستونی هواساز از  نوع رفت و برگشتی میباشد که از چند دهم اسب تا چند صدم اسب خواهد بود و می توان از یک سیلندر و یا چند سیلندر تشکیل شده باشد. فشار کاری در این نوع کمپرسورها معمولا 7 بار تا 10 بار بوده و ظرفیت از 290 لیتر بر دقیقه  تا 2200 لیتر می‌باشد.

در واقع بیشتر کمپرسورهایی که در کارگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند از نوع کمپرسور پیستونی بوده و از کمپرسورهای جابجایی مثبت به شمار می رود.

نحوه عملکرد کمپرسور پیستونی

نحوه-عملکرد-کمپرسور-پیستونی

نحوه-عملکرد-کمپرسور-پیستونی

عملکرد یک کمپرسور رفت و برگشتی در سه مرحله دسته بندی می شود که این مراحل شامل موارد زیر می باشد.

عملیات مکش

با شروع حرکت میل لنگ، پیستون ها در داخل سیلندر شروع به حرکت کرده و به سمت پایین کشیده می شوند که همزمان با شروع این حرکت، شیر ورودی دستگاه باز می شود. این اتفاق در داخل محفظه سیلندر سبب ایجاد خلا و مکش هوا از شیر ورودی دستگاه می گردد.

عملیات فشرده سازی کمپرسورهای پیستونی

پس از اینکه حرکت پیستون کامل شد و به پایین ترین حد ممکن رسید، حرکت به سمت بالا را شروع می کند. در این حالت شیر ورود و خروج سیلندر بسته می باشد و حرکت پیستون سبب افزایش دما و فشار هوا می شود.

عملکرد-کمپرسور-پیستونی

عملکرد-کمپرسور-پیستونی

عملیات تخلیه

وقتی دما و فشار هوا به میزان تعیین شده برسد، شیر خروجی سیلندر باز شده، گاز با فشار بالا به بیرون تخلیه می شود. هنگامی که پیستون به انتهای مسیر سیلندر برسد سیکل حرکت تکمیل شده و مجدد به نقطۀ آغازین باز خواهد گشت.

به عبارت دیگر و ساده‌تر می‌توان اینگونه گفت:

کمپرسور باد پیستونی قدیمی‌ترین و رایج‌ترین نوع در بین انواع کمپرسورهای صنعتی است که از اصل جابه‌جایی برای افزایش فشار حجم محصور گاز یا هوا استفاده می‌کند. در یک کمپرسور پیستونی با سیستم سوپاپ (شیر) و دو دیسک سوپاپ از جنس استنلس استیل ضد زنگ، پیستون به سمت پایین حرکت می‌کند و هوا را داخل سیلندر می‌کشد. بزرگ‌ترین دیسک کمپرسور پیستونی به سمت پایین خم می‌شود تا امکان عبور هوا را فراهم کند.

هنگامی که پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند، دیسک بزرگ مجدداً خم می‌شود تا در مقابل شیر قرار بگیرد. سپس هوای فشرده شده از طریق سوراخ موجود در سوپاپ فشار داده می‌شود و به فرایند نهایی می‌رسد. برخی از کمپرسورهای کوچک‌تر از یک سیلندر در یک جهت حرکت برای فشرده سازی هوا استفاده می‌کنند. این نوع روش فشرده سازی، هوا را به شکل ناهموار و ناصاف تولید می‌کند. این مسئله می‌تواند به دلیل از بین رفتن فشار در طول تولید هوا باشد.

اجزای کمپرسور پیستونی

اجزای-کمپرسور-پیستونی

اجزای-کمپرسور-پیستونی

یک کمپرسور پیستونی معمولی شامل میل لنگ، میلگرد اتصال و پیستون، سیلندر و سر شیر می‌باشد که کارکرد آن‌ها در کنار هم عمل فشرده سازی هوا را انجام می‌دهد. میل لنگ توسط موتور برقی یا موتور گازی هدایت می‌شود. سیلندرها اغلب در دو طرف مخالف میل لنگ قرار دارند. اگرچه مدل‌های کوچکی از کمپرسورهای پیستونی وجود دارند که فقط از پمپ و موتور تشکیل شده‌اند، اما اکثر کمپرسورها دارای مخزن هوا برای نگه داشتن مقدار هوا در محدوده فشار هستند. هوای فشرده شده در مخزن ابزارهای هوا را هدایت می‌کند، موتور روشن و خاموش می‌شود و می‌چرخد تا به طور خودکار فشار را در مخزن حفظ کند.

در بالای سیلندر، سر شیر وجود دارد که شیرهای ورودی و تخلیه را در خود نگه می‌دارد. هر دوی آن‌ها فلزی هستند؛ یکی در زیر و دیگری در بالای صفحه سوپاپ نصب شده است. زمانی که پیستون به سمت پایین حرکت می‌کند، بالای آن خلاء ایجاد می‌شود. این امر به هوای بیرون در جو اجازه می‌دهد تا با فشار شیر دریچه ورودی را باز کرده و ناحیه بالای پیستون را پر کند. با بالا رفتن پیستون، هوای بالای آن فشرده می‌شود، شیر ورودی را خاموش نگه می‌دارد و شیر تخلیه را باز می‌کند. هوا از درگاه تخلیه به سمت مخزن حرکت می‌کند. با هر ضربه، هوای بیشتری وارد مخزن می‌شود و فشار افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر کمپرسورهای پیستون دارای شیر‌های خودکار هستند که بر اساس اختلاف فشار در دو طرف دیسک (صفحه) سوپاپ باز و بسته می‌شوند. برخی از کمپرسورهای بزرگ به لوله‌ی انتهایی پیستون، مهر و موم و قطعه‌ی میانی تهویه مجهز شده‌اند تا از انتقال روغن به محفظه‌ی تراکم جلوگیری کنند.


مزایای کمپرسور های پیستونی

مزایا-کمپرسور-پیستونی

مزایا-کمپرسور-پیستونی

  • کاربرد فراوان : کمپرسورهای پیستونی از قدیمی ترین انواع کمپرسورها بوده و در صنایع متفاوتی کاربرد دارند.
  • تنوع ظرفیت : از کمپرسورهای پیستونی به این خاطر که با ظرفیت های متفاوتی قابل تولید هستند، در دستگاه های مختلفی می توان استفاده کرد. از سردخانه های بزرگ گرفته تا یخچال های کوچک خانگی.

معایب کمپرسور های پیستونی

معایب-کمپرسور-پیستونی

معایب-کمپرسور-پیستونی

کمپرسورهای پیستونی چون نسبت به دیگر کمپرسورهای صنعتی قدیمی تر هستند، نقص های بیشتری هم دارند. نقایص زیر را می توان برای انواع کمپرسورهای پیستونی برشمرد:

  • بازدهی پایین : بازدهی کمپرسورهای پیستونی به خاطر نشتی پیستون و سیلندر و همچنین منقطع بودن عملکرد نسبت به دیگر انواع کمپرسورها پایین‌تر است.
  • اشغال فضای زیاد و وزن بالا : در طراحی کمپرسورهای پیستونی از قطعات زیادی استفاده می شوند که سبب بالا رفتن وزن دستگاه شده و فضای زیادی را نیز اشغال می کند.
  • سروصدای بالا : به خاطر منقطع بودن عملکرد دستگاه، کمپرسورهای پیستونی سروصدا و لرزش بالایی دارند.
  • حساسیت نسبت به ورود مایعات : اگر آب یا مایع دیگری به محفظه های سیلندر وارد شود، تولید سروصدای زیادی کرده و در ادامه به پیستون ها و بدنه سیلندر آسیب وارد می کند.
  • هزینه های بالای نگهداری : ساختار پیچیده کمپرسورهای پیستونی سبب شده تا هزینه های نگهداری و تعمیر آنها به خصوص در صنایع بزرگ بالا رفته و استفاده از آن ها مقرون به صرفه نباشد.

پیشنهاد : چنانچه قصد خرید کمپرسور هوای فشرده و لوازم جانبی اورجینال را دارید ، با انتخاب  اطلس کاسپین ( Atlas Caspian )  می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات هوای فشرده مارک اطلس کوپکو  ( Atlas Copco ) را تهیه فرمایید.

همچنین اگر در هر یک از مراحل خرید، با مشکل مواجه شدید، می‌توانید با شماره های :

33357480 028

09122000264

09122000359

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *