فیلتر روغن کمپرسور و انواع آن – 1403

فیلتر روغن کمپرسور و انواع آن

انواع فیلتر روغن کمپرسور :

بعضی از فیلترها برای نصب در خط فشار طراحی می شوند و معمولا در جایی از سیستم ها بکار می روند که در آنجا اجزاء فشار بالایی همچون سوپاپ ها حساسیت بیشتری به آلودگی نسبت به پمپ ها، دارند. فیلترهای خط برگشت در سیستم هایی بکار می روند که دارای مخازن بزرگ نیستند تا اجازه ته نشین شدن مواد آلاینده در ته آنها را بدهد.

یک فیلتر روغن خط برگشت در سیستم هایی شامل پمپ هایی با عملکرد بالا و دارای تلرانس کم، مورد نیاز است. در ادامه برخی از فیلترهای رایچ که معمولا در سیستم های هیدرولیکی بکار می روند بررسی خواهد شد.

یک نمونه از کارکرد جدا کننده روغن

 

فیلتر-روغن-و-انواع-آن-اطلس-کاسپین-1

فیلتر-روغن-و-انواع-آن-اطلس-کاسپین-1

 

یک فیلتر دو تایی همانگونه که از نامش پیداست از دو فیلتر تشکیل شده که تنها یکی از آنها تمام مدت در حال استفاده است. هنگامیکه فیلتر اول مسدود می شود فیلتر دوم مورد استفاده قرار می گیرد.

مایه کثیف وارد بخش میانی شده و از طریق فیلتر به قسمت پایین حرکت می کند. المان فیلتر شامل پوشش ظریفی از نایلون توری سیمی نازک و توری مشبک از جنس فولاد ضد زنگ می باشد.

سیال به سمت خارج از المان فیلتر حرکت کرده و وارد مسیر اصلی می شود. این واحد دارای یک قسمت هشدار دهنده است که هر وقت فیلتر روغن کاملاً مسدود شد و نیاز به تمیز کردن داشت هشدار می دهد.

اگر فیلتر پس از این هشدار (علامت) تمیز نشود مایع در فیلتر مانده و در نتیجه عمل فیلتراسیون انجام نمی شود. چنین مکانیزمی برای یک فیلتر مهم است چون هنگامی که فیلتر کاملاً مسدود می گردد پمپ (در حال کار) ممکن است در اثر مکش سیال هیدرولیکی آسیب ببیند.

فیلترهای لبه دار

این نوع فیلترها را فیلتر جریان کامل نیز می نامند و بدین معنی است که تمام روغن موجود در سیستم از آن عبور می کند.

این نوع فیلتر شامل مجموعه ای از صفحاتی است که در وسط آنها سوراخ وجود دارد. هنگام ورود به فیلتر، سیال از قسمت پائین در سطوح بیرونی مجموعه هدایت می شود و قبل از خارج شدن از فیلتر، سیال از طریق صفحات به سمت خارج از مرکز مجموعه می رود.

فیلتر-روغن-و-انواع-آن-اطلس-کاسپین-2

فیلتر-روغن-و-انواع-آن-اطلس-کاسپین-2

 

ناخالصی ها و کثافات موجود در روغن از قسمت پشت لبه بیرونی مجموعه خارج می شود. یک تیغه پاک کن بر روی سطح بیرونی مجموعه حرکت می کند تا کثافت های مجموعه را پاک کند. این تیغه بصورت دستی توسط وسایلی در بالای مجموعه فیلتر نصب می شود.

 

فیلترهای هشدار دهنده (tell- tale)
این فیلتر یک فیلتر متغیر است که بطور مستقیم به دهانه ورودی و خروجی مخزن جوش داده می شود و یا در لوله هایی با فشار ماکزیمم 10kg/ (psi142) نصب می شوند. این فیلتر می تواند ذراتی به کوچکی 3 را جذب کند و شامل یک عنصر هشدار دهنده می باشد که زمانی را که فیلتر نیاز به تمیز کردن دارد را تشخیص می دهد.به همین خاطر به این دسته از فیلترها، فیلتر روغن هشدار دهنده می گویند. عملکرد ایندسته از فیلترها بستگی به سیال عبوری از طریق خلل و فرجهایی دارد که آلودگی ها را به دام می اندازد. شاخص فیلتر، اختلاف فشار ایجاد شده ناشی از کثیفی را نشان می دهد که بیانگر وضعیت و شرایط المان فیلتر می باشد.سیال از طریق ورودی در پائین لوله وارد شده و از طریق فیلتر از قسمت داخل به خارج عبور می کند و از خروجی کناری خارج می شود. هنگامی که یک المان فیلتر جدید و تمیز در محفظه نصب می گردد، شاخص گویا نشان می دهد که این فیلتر تمیز است. هنگامیکه گرد و خاک روی سطح این قسمت می نشیند، فشار تفاضلی در قسمت ورودی و خروجی افزایش می یابد.پیستون کنار گذر که توسط یک فنر نگه داشته می شود این اختلاف فشار را حس می کند. وقتی که المان نیاز به تمیز کردن دارد، تغییر فشار اینقدر زیاد می شود که فنر را متراکم کرده و به پیستون نیرو وارد می کند و آن را از وضعیت خود خارج می کند.حرکت پیستون باعث می شود که شاخص گویا به طرف وضعیت نیاز به تمیزی جابجا شود. چنانچه المان فیلتر تمیز نشود، هشدار داده می شود. اختلاف فشار، افزایش یافته و باعث می شود که پیستون مسیر فرعی موجود در سرپوش را پوشش ندهد.
فیلتر-روغن-و-انواع-آن-اطلس-کاسپین-3

فیلتر-روغن-و-انواع-آن-اطلس-کاسپین-3

 

این عمل افزایش در اختلاف فشار را تا مقداری معادل با کشش فنر محدود می کند و سیال از مسیر فرعی المان فیلتر عبور می کند . یک نمای برشی از فیلتر هشدار دهنده (گویا) در نشان داده شده است. شکلهای شماتیک زیر چند روش مورد استفاده برای فیلتر کردن را نشان می دهند.

موقعیت فیلتر روغن جریان نسبی را نشان می دهد. همان گونه که از نامش پیداست فیلترهای جریان نسبی تنها در معرض درصدی از کل جریان موجود در سیستم قرار می گیرند.

اولین عیب این روش فیلتراسیون این است که هیچ حمایت مثبتی از اجزاء مخصوص موجود در سیستم صورت نگرفته و راهی برای تشخیص کثیف بودن فیلتر وجود ندارد.

تصویر های 7-9bتاd، فیلتراسیون جریان کامل را نشان می دهد که در آن جریان از پمپ گرفته می شود.

فیلتر-روغن-و-انواع-آن-اطلس-کاسپین-4

فیلتر-روغن-و-انواع-آن-اطلس-کاسپین-4

 

یکی از انواع فیلترهای صنعتی، فیلتر روغن می باشد و یکی از کاربردهای فیلتر روغن در کمپرسورها است. کاهش استهلاک و گرمای زیاد موتور خودرو هنگام فعالیت فقط با روغن کاری مستمر قطعات درون موتور میسر خواهد بود. آلودگی هایی مانند خرده ریزهای آهنی، دوده و … به تدریج می توانند مسیر حرکت روغن را مسدود نموده و به موتور آسیب جدی وارد سازند. این مسأله ضرورت بکارگیری فیلتر روغن را کاملاً مشخص می نماید .

فیلتر روغن در مسیر ورودی روغن به موتور قرار می گیرد. علاوه بر حفظ پاکیزگی روغن در شرایطی همچون حرارت بالای موتور در زمان کارکرد طولانی و سرعت های بالا موجب کارایی مناسب روغن می گردد. مواردی وجود دارد که در طراحی و ساخت فیلتر روغن مورد توجه قرار می گیرد.

از جمله این موارد :

  • عدم مقاومت در برابر ورود روغن، قدرت جذب بیشتر آلودگی ها، جدا سازی مطلوب ذرات، مقاومت در برابر پارگی،
  • محفظه کار آمد با قابلیت تحمل فشار بالا آببندی مناسب و دارا بودن سوپاپ اطمینان
محل قرار گرفتن فیلتر روغن کمپرسور : فیلتر روغن در مدار جریان اصلی و یا مدار جریان فرعی روغن قرار می گیرد.وظیفه فیلتر روغن کمپرسور حذف تمام ناخالصیهای فرساینده از روغن است، بدون اینکه مواد افزودنی از آن جدا شوند. در کمپرسورها، روغن کمپرسور برای روانکاری شفت بلبرینگ، بلبرینگ کمپرسور و چرخ دنده ها استفاده می شود.ورود هر گونه آلودگی به غلطک بلبرینگ ها و چرخ دنده ها باعث آسیب رساندن به دستگاه می شود. از جمله آسیب های عدم استفاده از فیلتر روغن کمپرسور می توان به فرسایش و خوردگی بلبرینگ یا آسیب به چرخ دنده اشاره کرد. که نهایت این امر  اتصال الکتریکی در روتور می باشد.


 

پیشنهاد : چنانچه قصد خرید کمپرسور هوای فشرده و لوازم جانبی اورجینال را دارید ، با انتخاب  اطلس کاسپین ( Atlas Caspian )  می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات هوای فشرده مارک اطلس کوپکو  ( Atlas Copco ) را تهیه فرمایید.

همچنین اگر در هر یک از مراحل خرید، با مشکل مواجه شدید، می‌توانید با شماره های :

33357480 028

09122000264

09122000359

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *