کاربرد سنسور فشار در کمپرسور 1403

سنسور فشار چیست؟

سنسور فشار که به معنای حسگر می باشد از قطعات جانبی کمپرسور است و به نام های مبدل های فشار، ترنسميتر فشار، فرستنده فشار، نشان دهنده ی فشار، پيرو مترومانومتر شناخته می شود که برای سنجش ميزان فشار، فشار از طريق اثر پيرو الکتريکیا اثر فشار برقی به سيگنال الکتريکی تبديل می شود.

 

سنسور-شفار-چیست-1-اطلس-کاسپین

سنسور-شفار-چیست-1-اطلس-کاسپین

 

ساختار سنسورهای فشار چگونه است؟

ساختار سنسور را می توان براساس اصول عملکرد آن (مطلق، گیج و اختلافی) دسته بندی کرد. سنسور فشار مطلق، فشار نسبت به خلا سنجیده می شود. این نوع سنسورها ممکن است به‌ گونه ای طراحی شود که با توجه به موقعیت نصب (روی بُرد یک مدار یا تابلو(Panel))، به فشار اعمال شده از طرف بالا یا طرف پایین واکنش دهد. مانند مواردی که در ساخت یک پورت برای ورود فشار از طرف بالا استفاده می شود، ممکن است  ورودی از سمت بالا سنسور را در معرض خطراتی مانند صدمات فیزیکی یا آلودگی توسط غبار و رطوبت قرار دهد، بنابراین می توان از سنسوری با ورودی از سمت پایین استفاده کرد.

سنسور-شفار-چیست-2-اطلس-کاسپین

سنسور-شفار-چیست-2-اطلس-کاسپین

 

فشار گیج

فشار گیج فشاری است که نسبت به فشار اتمسفری محیط اندازه‌گیری می‌شود. این مقدار می‌تواند برای فشارهای بالاتر از فشار اتمسفری مثبت و برای فشارهای پایین‌تر از فشار اتمسفری منفی باشد. یک سنسور فشارسنج گیج دارای دو پورت است و سنسور به عنوان یک واسط بین فشار مرجع و فشار مطلوب قرار می‌گیرد. یک کاربرد معمول سنسورهای فشارسنج‌ گیج، اندازه‌گیری سطح مایعات در مخزن‌های دریچه‌دار با استفاده از اختلاف فشار هیدرواستاتیک و فشار اتمسفری محیط است.

سنسور-فشار-چیست؟-فشار-گیج

سنسور-فشار-چیست؟-فشار-گیج

 

فشار مطلق

سنسورهای فشار مطلق، اندازه‌گیری را نسبت به صفر (خلأ) انجام می‌دهند. این سنسورها دارای یک پورت برای ورود و اعمال فشار روی عنصر اندازه‌گیری فشار هستند و یک تغییر مثبت روی خروجی با دامنه‌ای متناسب با فشار اعمالی تولید می‌کنند. این روش برای کاربردهایی که در آن‌ها فشار اتمسفری اندازه‌گیری می‌شود (مثلا به منظور تعیین ارتفاع)، مفید خواهد بود. سنسور فشار مطلق همچنین در تجهیزاتی مفید است که در ارتفاعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که فشار اتمسفری با ارتفاع تغییر می‌کند، فشار‌سنج گیج یک مقدار دقیق ارائه نمی‌دهد. سنسور فشار مطلق در سیستم‌های پایش فشار تایر ماشین و به منظور بهینه‌سازی عملکرد آن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنسور-فشار-چیست؟-فشار-مطلق

سنسور-فشار-چیست؟-فشار-مطلق

فشار اختلافی

سنسورهای فشار اختلافی طرز کاری مشابه با سنسورهای گیج دارند و مقدار اختلاف فشار بین دو نقطه را اندازه می‌گیرند. اما در این مورد، نقطه مرجع یکی از نقاط در خود سیستم است. این نقطه مرجع توسط طراح سیستم مشخص می‌شود. تغییر در مقدار خروجی بسته به اینکه فشار نقطه مورد نظر نسبت به مرجع بزرگ‌تر یا کوچک‌تر باشد، مثبت یا منفی خواهد بود. دامنه مقدار خروجی متناسب با مقدار اختلاف فشار بین دو نقطه است. به عنوان مثال، سنسورهای فشار اختلافی گاهی برای آشکارسازی اختلاف فشار در طرفین یک دستگاه به کار می‌روند. این سنسورها معمولا برای پایش جریان هوا در تجهیزات تهویه مطبوع هوا (Heating, Ventilating, and Air Conditioning) یا HVAC مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سنسور-فشار-چیست؟-فشارسنج-نوع-اختلافی

سنسور-فشار-چیست؟-فشارسنج-نوع-اختلافی

 

اصول کاری یک سنسور فشار

یک سنسور فشار براساس عکس‌العمل فیزیکی در مقابل فشار اعمالی کار می‌کند. این سنسور تغییرات نسبی حاصل را به صورت الکتریکی اندازه می‌گیرد و برای این هدف از پدیده‌هایی مانند تغییر در ظرفیت خازنی، تغییر در مقاومت اهمی یک استرین‌گیج یا کرنش‌سنج (Strain Gauge) و عنصر پیزوالکتریک استفاده می‌کند. تمام این تغییرات متناسب با دامنه انحراف پس از اعمال فشار هستند. مولفه‌های مهمی مانند گستره اندازه‌گیری، تناسب با محیط، اندازه فیزیکی، توان مورد نیاز و نوع ملزومات اندازه‌گیری فشار می‌توانند راهنمای موثری برای مهندسان طراح باشند.

 

کاربرد سنسور فشار

کاربرد سنسور فشار در صنایع بسیار گسترده است و اندازه فشار سطح سیالات مختلف را اندازه می گیرد و با توجه به این اندازه ها متخصصین محاسبات خود را برای میزان حجم ورودی، خروجی سیالات و فشار وارده استفاده می کنند. نکته قابل توجه این است که از اعداد و اندازه گیری که توسط این ابزار انجام می شود برای محاسبه سایر کمیت ها مانند جریان ورودی از یک سطح را نیز استفاده می شود. بنابراین این ابزار کاربرد های گسترده ای دارد که میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

 

  • خط تولید هیدرولیک و پنوماتیک
  • رباتیک
  • صنایع غذایی
  • تامین آب شهری
  • دیگ های بخار
  • معادن
  • چیلر
  • نفت و گاز
  • سیستم های آتش نشانی
  • سیتسم های هواشناسی
  • موتورخانه
  • تصفیه آب آشامیدنی
  • کاربردهای صنعتی
  • پایش سطح آب سد و تصفیه فاضلاب
  • و …

 

 

سنسور-شفار-چیست-3-اطلس-کاسپین

سنسور-شفار-چیست-3-اطلس-کاسپین

 

پارامتر ها و نکات مهم در انتخاب فیلتر سپراتور (فیلتر روغن گیر) کمپرسور

از جمله پارامتر های مهم در انتخاب فیلتر سپراتور مناسب برای کمپرسور اسکرو باید به فشار محیط، ابعاد فیلتر از جمله ارتفاع فیلتر، قطر فیلتر، سایز دهنه فیلتر، فلنج فیلتر و همچنین میزان روغن عبوری از فیلتر سپراتور توجه کرد. فیلتر سپراتور های ساخته شده توسط شرکت های مختلف در فشار کاری 7، 10، 14 و 21 بار طراحی و ساخته می شوند که اصولا حداقل فشار کاری را 7 بار و حداکثر فشار را 14 بار در نظر می گیرند.

عدم تعویض به موقع فیلتر سپراتور موجب اختلال در عملکرد ایرند (هواساز) کمپرسور می گردد.

زمان تعویض فیلتر سپراتور کمپرسور اسکرو هوا

  • وجود مایع شیری رنگ به هنگام تخلیه آب موجود در مخزن کمپرسور
  • به هنگام سرویس دوره ای تعمیر و نگهداری کمپرسور و با توجه به چک لیست ها ( تقریبا هر 1500 ساعت)
  • افزایش دمای بیش از حد و غیر معمول کمپرسور
  • وجود ذرات روغن در هوای فشرده شده خروجی از کمپرسور اسکرو

 


 

پیشنهاد : چنانچه قصد خرید کمپرسور هوای فشرده و لوازم جانبی اورجینال را دارید ، با انتخاب  اطلس کاسپین ( Atlas Caspian )  می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات هوای فشرده مارک اطلس کوپکو  ( Atlas Copco ) را تهیه فرمایید.

همچنین اگر در هر یک از مراحل خرید، با مشکل مواجه شدید، می‌توانید با شماره های :

33357480 028

09122000264

09122000359

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *